PE is awesome!! - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Rik Nijskens - WaarBenJij.nu PE is awesome!! - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Rik Nijskens - WaarBenJij.nu

PE is awesome!!

Door: Rik

Blijf op de hoogte en volg Rik

27 April 2013 | Zuid-Afrika, Port Elizabeth

Alweer dik twee weken in Zuid-Afrika. Tijd voor een nieuwe blog.

Wij, de vrijwilligers van Izizwe Projects, hebben alweer behoorlijk wat dingen beleefd hier in PE. Laatste keer zouden we naar de Rugby wedstrijd gaan die vond vorige week zaterdag plaats in het Nelson Mandela Bay Stadium. Fun fact: Nederland heeft daar in 2010 met het WK nog in gespeeld. Het is een enorm stadion en er hangt een super sfeertje. Het team van PE, the kings, had dik verloren van the Bulls. Deze zijn al drie jaar op rij kampioen en the Kings zijn nieuwkomers in de competitie. Het was een beetje wedstrijdje op het niveau Ajax – Willem II, waarin wij voor Willen II aan het juichen waren. Het was verder leuk om een keertje bij zo’n wedstrijd te zijn, en het kaartje was 2,50 (in euro’s) dus dat was het zeker waard.

Deze week ben ik echt met de stage opdracht begonnen om alles op papier te zetten wat ik nu precies wil bereiken. Hier zijn behoorlijk wat uurtjes in gaan zitten om het bedrijf te leren kennen en te analyseren waar de kansen voor verbetering liggen. Uiteindelijk heb donderdag het akoord van school gekregen dat mijn stage plan goed is, met een kleine voetnoot dat ik wel goed in de diepte moet gaan. Door de grote van de opdracht is de kans dat het plan te oppervlakkig blijft. In de komende (nog maar) 18 weken ga ik een bedrijfsplan schrijven voor Izizwe Projects. Hierin ga ik me vooral focussen op het financiele en wettelijke aspect van het bedrijf. Ik ga focussen op het ophalen van fondsen bij bedrijven en daar goed onderzoek naar doen en ook in de praktijk brengen tijdens mijn periode. Vanuit Izizwe kwam de vraag of ik kon onderzoeken wat het plan moet zijn als ze van een NPC (non-profit company) naar een NPO (non-profit organisation) willen. Dit ga ik ook uitzoeken, maar die aanvraag duurt vaak langer dan een jaar dus dat ga ik niet helemaal mee maken.
Verder heb ik afgelopen week het trainen en coachen van het jongensteam van de Walmer High School overgenomen van Dick. Hij heeft dit opgezet en ik ga het nu uitbreiden door hopelijk wat meer wedstrijdjes te organiseren. Dit is een activiteit die 2 keer per week plaats vind. Ik heb een team van ongeveer 17 vaste jongens tussen 10 en 16. Dit is een hele leuke uitdaging, ik geef de trainingen samen met een Zuid-Afrikaan die in PE woont.
Verder nog bezig geweest met het organiseren van een talentshow. Deze vind eind juli pas plaats, maar de jeugd in de township is er heel erg enthousiast over dus daar zijn we ook aan aan het werken.
Voor de rest is het hier heerlijk weer, vrijdag zelf over de 30 graden. Dus zwembroekie aan handdoek om 5 minuutjes lopen en we liggen op het strand! Heerlijk nog beachsoccer gedaan en gezwommen in de zee.
Kortom hard werken en lekker genieten!

Zondag gaan we lekker braaien (afrikaanse BBQ), als bedankje voor de vrijwilligers voor een van de projecten. Dit gaat een gezellige avond worden en als de klok 12 uur slaat ben ik alweer 20! Iemand die mij vorig jaar had verteld dat ik deze in Port Elizabeth, Zuid Afrika zou vieren had ik kei hard uitgelachen. Maar he, je hoort mij niet klagen! Zo gaat het gewoon af en toe.

Echt grote dingen staan er nog niet gepland maar daar doen we in Zuid Afrika ook niet echt aan. Ik weer zeker dat volgend weekend weer vol verrassingen zit en dat ik weer leuke dingen heb te vertellen.

Zonnige groet, Rik

  • 27 April 2013 - 20:56

    Gijs :

    heey broer
    je hebt het zo wel heel erg na je zin daar.
    je hebt niet te klagen.
    we missen je in het kleine kikkerlandje.
    groet je broertje Gijs

  • 28 April 2013 - 22:26

    Petra :

    Lieve Rik,
    Dit had ik 20 jaar geleden niet durven dromen. Wat ben ik bang geweest toen voor wat ons allemaal te wachten stond. Ik denk dat we daarom zo trots en blij zijn met wat jij van je leven hebt gemaakt.
    Het is geweldig om te lezen wat je je allemaal doet en hoe je geniet. Ik kijk uit naar de contact momenten die we hebben. Geniet van een hele speciale verjaardag ik PE, liefs mama

  • 02 Mei 2013 - 15:18

    Karel:

    Man man man,

    wat een leven heb jij zeg :)
    Trouwens, heb jij een Skype-account?

  • 03 Mei 2013 - 11:31

    Gijs :

    heey karel ja rik heeft een skype account.
    dat is gewoon ze naam rik Nijskens.

  • 03 Mei 2013 - 11:31

    Gijs :

    heey karel ja rik heeft een skype account.
    dat is gewoon ze naam rik Nijskens.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Port Elizabeth

Rik

Actief sinds 20 Aug. 2012
Verslag gelezen: 237
Totaal aantal bezoekers 5002

Voorgaande reizen:

11 April 2013 - 30 Augustus 2013

Stage Zuid-Afrika

14 Augustus 2012 - 15 December 2012

Mijn eerste reis

Landen bezocht: