Eerste week stage!! - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Rik Nijskens - WaarBenJij.nu Eerste week stage!! - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Rik Nijskens - WaarBenJij.nu

Eerste week stage!!

Blijf op de hoogte en volg Rik

17 April 2013 | Zuid-Afrika, Port Elizabeth

Hooi allemaal,

Daar gaan we weer, bloggen!

Ik ben nu bijna een week in Zuid-Afrika en we hebben hier al zoveel gedaan en zoveel gezien en daardoor heb ik ook bijna geen tijd gehad om nog wat te schrijven, maar nu zit ik lekker op de bank om deze blog te schrijven.

Laat ik beginnen bij de vlucht. Wat kan ik er van zeggen, hij was lang. Gelukkig heb zat ik bij goed maatschappijen dus heb ik mij prima vermaakt tijdens het vliegen. Eerst van Dusseldorf naar Abu Dabi daar aangekomen heb ik rustig wat op me laptop gewerkt en moeten wachten op mijn vlucht naar Johannesburg. In Johannesburg moest ik wachten om door de douane te gaan, wat best lang duur, maar gelukkig had mijn vliegtuig ook wat vertraging waardoor ik toch nog lekker op tijd bij mijn vliegtuig was.
Eenmaal aangekomen in Port Elizabeth (PE), werd ik opgehaald door Johan, onze vrijwilligers coördinantor. Hij is een vlaming en is er altijd voor ons als we iets nodig hebben. Hij heeft mij naar het vrijwilligers huis gebracht, dit is prachtig and gezellig om in te wonen. Het enige min puntje is dat het internet wat traag is dus echt werken vanuit huis gaat niet.
In het huis wonen we inmiddels met 8 mensen, vandaag is Milou, een van de vrijwilligers, weggegaan. Ik deel samen een kamer met mijn brabantse maat Dick. We hebben een simpele kamer met een bed en een kast en een bureau.

Vrijdag ben ik een beetje rondgeleidt in de township waar we komen te werken. Dit was heel indrukwekkend. Heel veel armoede en precies zoals je het op de TV ziet. Vrijdag hadden we een korte dag gehad en zijn we ‘smiddags met onze huurauto’s naar Hogsback vertrokken, dit is een stadje op 250 km van PE. Deze heeft een hele mooie omgeving en bergen, daarom zijn we zaterdag gaan hiken. We hebben een tocht van 5 uur gehad en hebben mooie vergezichten gezien en grote watervallen. ‘savonds in het hostel was het altijd gezellig in de bar met allerlei backpackers (zo heette het hostel ook) en hebben we veel verschillende leuke mensen leren kennen.
Zondag zijn we terug gereden en met al een aantal dagen iets te weinig slaap ben ik op de bank geploft en ‘savonds vroeg gaaan slapen. Maandag hadden we een vergadering en werden ik en Jolanda (mede NHTV student die aan het zelfde stage project werkt) verder rondgeleidt in de township.
Maandag en dinsdag zaten vol vergaderingen en bezichtegingen. We hebben veel mensen binnen de organisatie leren kennen en met het hoofd overlegd over onze stage opdrachten. Jolanda zal zich voornamelijk bezig houden met een Holiday program in de zomervakantie en ik ben de persoon voor een talentshow die we willen gaan organiseren voor de township. We zullen allebei samen werken en tussendoor zijn er nog erg veel taken die moeten worden gedaan. We gaan bijvoorbeeld naar het financiele aspect kijken van de organisatie, de overgang van een non-profit company naar non-profit organisation en nog wat andere kleine taken.

Vandaag, woensdag hebben we een kleine vegadering gehad met een local, Theo die ons helpt bij de talentshow. Dit was erg interessant en alle partijen hebben er erg zin in. Na de meeting ben ik op de créche gaan werken, met de kinderen tussen 2 en 6 jaar oud. Dit was ernorm gaaf en gaf een enorme kick en was erg leuk. ‘smiddags zouden we een sport programma draaien, maar die ging helaas door de communicatie hier mis. De cultuur is wel iets waar we aan moeten wennen. Er wordt gezegt dat ze ongeveer 15 jaar achterlopen op europa en dat is aan veel dingen te zien. Te laat komen is daar een van. Dit zal af en toe frustrerend zijn maar kan ook interessant zijn.

Morgen gaat het sportprogramma hopelijk wel door dus we zullen dan deels op kantoor zitten en deels gaan sporten, perfecte combo dachten wij zo.

Zaterdag gaan we naar een Rugby wedstrijd in het Nelson Mandela stadion. Daar kijk ik erg naar uit.
Jullie horen snel weer van me!

  • 17 April 2013 - 22:48

    Marcel:

    Hey Rik
    Klinkt goed man ! Zo te lezen kom je je tijd wel door daar !.
    Zag al in spanning uit naar je bericht!

    Groetjes
    Papa

  • 18 April 2013 - 14:30

    Ome Ray:

    Hey Rik,
    Klinkt goed man, geniet ervan! Enne....waar blijven de foto's?

    Groetjes
    Ray, Marieke en kids

  • 18 April 2013 - 15:44

    Petra Reijgersberg:

    Wat fijn om iets van je horen. Het klinkt leuk en afwisselend. Ik ben erg benieuwd naar het vervolg. Je hebt het leuk opgeschreven. Ga zo door.
    Liefs mama

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Port Elizabeth

Rik

Actief sinds 20 Aug. 2012
Verslag gelezen: 326
Totaal aantal bezoekers 5005

Voorgaande reizen:

11 April 2013 - 30 Augustus 2013

Stage Zuid-Afrika

14 Augustus 2012 - 15 December 2012

Mijn eerste reis

Landen bezocht: